ျမန္မာ ဟြန္းတေယာ
ျမန္မာ ဟြန္းတေယာ က ခရစ္ ၁၈၉၉ ခုႏွစ္မွာ
ေပၚေပါက္လာခဲ့တဲ့ အေနာက္တိုင္းဇာတိ စေၾထာ-ဟြန္းတေယာ (Stroh Horn- Violin
Variants) ေတြထဲက မူကြဲတမ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္။
Stroh Horn- Violin
စေၾထာ-ဟြန္းတေယာ
ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၉၉ ခုႏွစ္မွာ
မွတ္ပံုတင္ထားခဲ့တဲ့ မူလ ပံုစံထုတ္ခဲ့သူ ဂ်ာမန္လူမ်ဳိး Johannes Matthias
Augustus Stroh ရဲ႕ နာမည္ကိုအစြဲျပဳၿပီး ဟြန္းတေယာေတြကို Stroh Horn-
Violin စေၾထာ ဟြန္း-ဗိုင္အိုလင္ လို႔ပဲ ျခံဳၿပီးေတာ့ ေခၚေပမယ့္ ကမၻာ
အရပ္ရပ္မွာ မူကြဲေတြ အမ်ားအျပား ရိွၾကပါတယ္။
မူရင္း ဗိုင္အိုလင္ နဲ႔ ေရွးဦးပိုင္းေခတ္ စေၾထာ-ဗိုင္အိုလင္
မူရင္း ဗိုင္အိုလင္ နဲ႔ စေၾထာ-ဗိုင္အိုလင္ ဆြဲပံုမ်ား
Cello Horn- Violin
ထပ္ဆင့္ တီထြင္ထားတဲ့ ဟြန္း-ခ်ယ္လို
Stroh Horn- Violin Variants
စေၾထာ-ဗိုင္အိုလင္ ဟြန္းတေယာ မူကြဲမ်ား
၁၈၉၉-၁၉၄၉
Conductor Rosario Bourdon & Victor Salon Orchestra (1910-1920)
စေၾထာ-ဗိုင္အိုလင္ ဟြန္းတေယာ ပညာရွင္ေတြ
ျမန္မာႏိုင္ငံထဲကို ဟြန္းတေယာေတြ
ေရာက္မလာခင္ ဗိုင္အိုလင္ တေယာျပားေတြက အရင္ဆံုး ေရာက္ရိွလာခဲ့တယ္လို႔
မွန္းဆရပါတယ္။ တိုင္းတပါးသားေတြနဲ႔ အေတြ႔အထိ ဆက္ဆံေရးေတြ အထူးမ်ားျပားလာတဲ့
ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဒုတိယပိုင္းအခ်ိန္မွာေတာ့ ကမၻာသံုး ဗိုင္အိုလင္ တေယာကို
ျမန္မာေတြနဲ႔ မိတ္ဆက္ထားၿပီး ျဖစ္ေပလိမ့္မယ္။
ျမန္မာ စာေပက်မ္းဂန္ေတြထဲမွာ ‘တေယာ’ ဆိုတဲ့
ေဝါဟာရကို ေတြ႔ရတာက ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဒုတိယပိုင္း ဘႀကီးေတာ္ဘုရား ေခၚ
စစ္ကိုင္းမင္း လက္ထက္၊ မံုေရြးဆရာေတာ္ (ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၁၁၂၈-၁၁၉၆)
ေရးခဲ့တဲ့ နာရဒပ်ဳိ႕ ထဲမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မံုေရြးဆရာေတာ္ က ျမဝတီမင္းႀကီး ဦးစ
နဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္စာဆိုလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေစာင္း၊ ညင္း၊ မိေက်ာင္း၊ ေအာင္းကေလး၊
ပတၱလား၊ တေယာ အၿငိမ့္ တူရိယာ ၆ မ်ဳိးထဲမွာ တေယာတူရိယာကို တမ်ဳိးအျဖစ္
မံုေရြးဆရာေတာ္ က ထည့္သြင္း ေရးစပ္ထားပါတယ္။
ျမန္မာတေယာ က ကမၻာသံုး ႀကိဳး ၄ ေခ်ာင္းတပ္
ဗိုင္အိုလင္၊ ဗီယိုလာ တေယာေတြကို ေမြးစားၿပီး ျမန္မာမႈ ျပဳထားတဲ့
တူရိယာျဖစ္ေလေရာ့သလားလို႕ စဥ္းစားယူဆႏိုင္စရာ အေၾကာင္းရိွပါတယ္။ ဒါေပမယ့္
လံုးဝဥႆံု ပံုတူကူးထားတာမ်ဳိးေတာ့လည္း မဟုတ္ျပန္ပါ။ အေနာက္တိုင္း
ဗိုင္အိုလင္၊ ဗီယိုလာ တေယာေတြနဲ႔ အၾကမ္းအားျဖင့္ ပံုစံခ်င္း ဆင္တူေပမယ့္
ျမန္မာတေယာမွာက ႀကိဳး ၃ ေခ်ာင္းပဲ ပါပါတယ္။ တေယာလက္တံကလည္း ဗိုင္အိုလင္၊
ဗီယိုလာ တို႔ထက္ ပိုၿပီးတိုပါတယ္။
ဒီကေန႔ မြန္႐ိုးရာ တီးဝိုင္းေတြမွာ ‘လျခမ္း
ေၾကးေနာင္’၊ ‘မိေက်ာင္း’ တူရိယာေတြနဲ႔အတူ ‘ေထာင္တေယာ’ (Graw) ဆိုတဲ့ ႀကိဳး
၃ ေခ်ာင္းတပ္ တေယာကို သံုးစြဲေနပါေသးတယ္။ အဲဒီ မြန္ ေထာင္တေယာ က
ျမန္မာတေယာနဲ႔ ပံုစံခ်င္းတူပါတယ္။
ျမန္မာ တေယာ/မြန္ ေထာင္တေယာ (၁၉ ရာစု)
ဒီကေန႔ ျမန္မာတီးဝိုင္းေတြမွာ
မေတြ႔ရေတာ့တာေၾကာင့္ ျမန္မာတေယာက ႀကိဳး ၃ ေခ်ာင္းရဲ႕ အသံညႇိပံုစနစ္ကို
တပ္အပ္ မေျပာႏိုင္ေပမယ့္ မြန္႐ိုးရာ ေထာင္တေယာ နဲ႔ တူညီႏိုင္စရာ
အေၾကာင္းရိွပါတယ္။ မြန္ ေထာင္တေယာမွာပါတဲ့ ဘယ္သံကေန ညာသံ
ႀကိဳးသံုးေခ်ာင္းကို အက္ဖ္၊ စီ နဲ႔ ဂ်ီ သံေတြ ညႇိထားပါတယ္။ ျမန္မာ့သံစဥ္ရဲ႕
၅ ေပါက္၊ ၁ ေပါက္ သံမွန္ နဲ႔ ၄ ေပါက္သံေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၉၈ က အမည္မသိ ျမန္မာ တေယာပညာရွင္မ်ား
မႏၱေလးၿမိဳ႕သူ ၿမိဳ႕သားေတြက ဘုရားႀကီး
လို႔ေခၚၾကတဲ့ မဟာျမတ္မုနိဘုရားႀကီးရဲ႕ အေရွ႕မုခ္ ေျမာက္ဘက္မွာ လိပ္ကန္
ဆိုတဲ့ အုတ္ အဂၤေတကန္ႀကီးတခု ရိွပါတယ္။ ဘုရားႀကီးလိပ္ကန္ လို႔ ေခၚၾကတယ္။
ဘုရားဖူးေတြက အဲဒီ လိပ္ကန္ထဲက လိပ္ႀကီးေတြကို ေပါက္ေပါက္ဆုပ္၊
ေပါင္မုန္႔ေျခာက္၊ ကန္စြန္းရြက္ စတဲ့ အစာေတြေကၽြးၾကရင္းနဲ႔ ကန္ေဘးမွာ
အပန္းေျဖ ထိုင္ေနေလ့ရိွၾကတယ္။
မႏၱေလးၿမိဳ႕ မဟာျမတ္မုနိ ဘုရားႀကီး အေရွ႕မုခ္ ေျမာက္ဘက္က လိပ္ကန္
၁၉ဝ၈ ခုႏွစ္က ျမင္ကြင္း
ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးမျဖစ္ခင္
အခ်ိန္ေလာက္တုန္းက အဲဒီ ဘုရားႀကီးလိပ္ကန္ရဲ႕ေဘးမွာ ေယာက်္ားက
ျမန္မာတေယာႀကီးကိုထိုးၿပီး ဇနီးသည္က သီခ်င္းဆိုလို႔ နားေထာင္သူပရိသတ္
သဒၶါေၾကး ေပးကမ္းစြန္႔က်ဲၾကတာကို စားၾကရရွာတဲ့ သက္ႀကီးရြယ္အို စံုတြဲ
ရိွခဲ့ဖူးတယ္။ အဲဒီ စံုတြဲက ျမန္မာ့႐ိုးရာ တေယာပညာရွင္ႀကီး တေယာဘိုးက်န္
တို႔ ဇနီးေမာင္ႏွံျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔မွာ ဝါးပတၱလား တလက္၊ ျမန္မာတေယာႀကီး
တလက္၊ စည္း နဲ႔ ဝါးတို႔ ရိွၾကတယ္။ တေယာဘိုးက်န္က မ်က္စိမျမင္ရွာေတာ့ ဒုကၡိတ
ဘဝမွာ တေယာတလွည့္ ပတၱလားတလွည့္ တီးၿပီး တတ္တဲ့ပညာနဲ႔ ဝမ္းစာရွာေဖြ
အသက္ေမြးၾကရတဲ့ပံုပါပဲ။
အဲဒီအခ်ိန္မွာ လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္
နာမည္ေက်ာ္ၾကားေနၿပီျဖစ္တဲ့ ေနမ်ဳိးဗလေက်ာ္သူဘြဲ႔ရ ရြာစားႀကီး စိန္ေဗဒါ က
တေယာဘိုးက်န္ကို ေငြေၾကးကန္ေတာ့လို႔ သီခ်င္းေတြ အတီးခိုင္းၿပီး ႐ို႐ိုေသေသ
နားေထာင္ မွတ္သား ပညာယူတတ္ပါသတဲ့။
ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးၿပီးခါစ ၁၉၄၆-၁၉၅၄
ခုႏွစ္ေလာက္အထိ တေယာဘိုးက်န္ က သီခ်င္းဆိုရင္း သူ႔ျမန္မာတေယာႀကီးကို
ထိုးၿပီး တကိုယ္တည္းပဲ မႏၱေလးလမ္းေဘးေတြမွာ ေဖ်ာ္ေျဖေနခဲ့တယ္။
ဂီတပါရမီျဖည့္ဖက္ ဇနီးသည္ ကြယ္လြန္ခဲ့ၿပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္းကေတာ့
တေယာဘိုးက်န္ရဲ႕ ဘဝေနဝင္ခ်ိန္ ကာလပါပဲ။
တေယာဘိုးက်န္ က အဲဒီျမန္မာတေယာႀကီးမ်ဳိးကို
ေနာက္ဆံုး ထိုးခဲ့တဲ့သူပဲ ျဖစ္ေပလိမ့္မယ္။ ၁၉၅၆-၅၇ ေလာက္မွာ တေယာဘိုးက်န္
ကြယ္လြန္သြားခဲ့တယ္လို႔ ဘိုးက်န္ ကို ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် ေတြ႔လိုက္ရဖူးတဲ့
ပန္းခ်ီ၊ ဒါ႐ိုက္တာ ဦးဝင္းေဖ က ဘီဘီစီ အသံလႊင့္ဌာန ျမန္မာပိုင္း အစီအစဥ္၊
ဝင္းေဖလြယ္အိတ္ က႑မွာ ေျပာပါတယ္။ ဘိုးက်န္ ကြယ္လြန္ၿပီးခ်ိန္ကေတာ့ ကမၻာသံုး
တေယာ ဗိုင္အိုလင္ေလာက္ေတာင္မွ အသံထြက္ မျမည္တဲ့ ျမန္မာတေယာေတြရဲ႕
ဇာတ္သိမ္းခန္းလို႔ပဲ ဆိုရပါမယ္။
အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကမၻာသံုးတေယာ
ဗိုင္အိုလင္ေတြထက္ ပိုၿပီးအသံက်ယ္က်ယ္ျမည္တဲ့ ဟြန္းတေယာေတြက
ျမန္မာ့ကာလေပၚတီးဝိုင္းေတြထဲကို ဝင္ေရာက္ေနႏွင့္ပါၿပီ။
ျမန္မာႏိုင္ငံကို ေရာက္လာတာကေတာ့
ဟြန္းအႀကီးတလံုး နဲ႔ ဟြန္းအေသးတလံုးပါတဲ့ ပံုစံပါ။ တေယာထိုးတဲ့သူရဲ႕
နားဘက္ကိုလွည့္ထားတဲ့ ဟြန္း အေသးတခုနဲ႔ ေရွ႕ဘက္ကို လွည့္ထားတဲ့ ဟြန္း
အႀကီးတလံုး ပါေလ့ရိွပါတယ္။
ဟြန္းႏွစ္လံုးပါတဲ့ စေၾထာ-ဗိုင္အိုလင္ ဟြန္းတေယာ
ျမန္မာ ဂီတ၊ တူရိယာ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ ထူးျခား
ေျပာင္ေျမာက္တဲ့ စြမ္းရည္တခုက ျမန္မာ့ ဇာတိဖြား မဟုတ္တဲ့ ႏိုင္ငံျခား
တူရိယာ အမ်ဳိးမ်ဳိးကို ျမန္မာမႈျပဳၿပီး ေမြးစားတဲ့အခါမွာ
မူရင္းတူရိယာေတြအတိုင္း ပံုတူကူးယူတာမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ ျမန္မာ့ဂီတကို
တီးမႈတ္ႏိုင္တဲ့ ျမန္မာႀကိဳက္ ျမန္မာ့တူရိယာေတြအျဖစ္
ဖန္တီးယူၾကေလ့ရိွပါတယ္။
ျမန္မာ ဟြန္းတေယာကလည္း ဒီသေဘာမ်ဳိးပါပဲ။
မူရင္း စေၾထာ ဟြန္းတေယာ ႀကိဳးညႇိစနစ္က ဒီကေန႔ ကမၻာသံုး
ဗိုင္အိုလင္အတိုင္းပဲ ႀကိဳးေလးေခ်ာင္းမွာ G D A E ျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာမႈျပဳထားတဲ့ ဟြန္းတေယာမွာေတာ့ ျမန္မာသီခ်င္းေတြတီးဖို႕ အဆင္ေျပတဲ့ G C
G C အတိုင္း ညႇိထားတယ္လို႔ မွတ္သားဖူးပါတယ္။ ျမန္မာႀကိဳက္
တေယာႀကိဳးညႇိစနစ္မွာေတာ့ တီးတဲ့ပညာရွင္စိတ္ႀကိဳက္အတိုင္း ညႇိထားတဲ့
တျခားမူကြဲေတြလည္း ရိွႏိုင္ပါတယ္။
စေၾထာ-ဗိုင္အိုလင္ ဟြန္းတေယာ
ႀကိဳး ၄ ေခ်ာင္း နဲ႔ ႀကိဳးညႇိ ဒလက္ေတြ
ဟြန္းတေယာ ႀကိဳး ၄ ေခ်ာင္း က မူရင္းအသံစဥ္
ဟြန္းတေယာ က အသံအိုး (resonator) နဲ႔ ႀကိဳးတင္ခံု (bridge)
ဟြန္းတေယာ က ေမးတင္ခံု နဲ႔ ဟြန္း ၂ လံုး
ျမန္မာဟြန္းတေယာတခ်ဳိ႕က ျမန္မာျပည္ထဲမွာ
ကိုယ္ထူကိုယ္ထ ဆင္ယူထားၾကေတြပါ။ တေယာလက္တံကို သစ္မာ တမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔
လုပ္ပါတယ္။ ဒန္အိုး ဒန္ခြက္လုပ္တဲ့ ဒန္သတၲဳကို ပံုေလာင္းၿပီး
အေခ်ာကိုင္ထားတဲ့ အသံအိုး နဲ႔ ႀကိဳးတင္ခံု ကို တေယာလက္တံမွာ တပ္ထားပါတယ္။
အဲဒီအသံအိုးမွာ တေယာထိုးတဲ့သူရဲ႕ နားဘက္ကိုလွည့္ထားတဲ့ ဟြန္း အေသးတခုနဲ႔
ေရွ႕ဘက္ကိုလွည့္ထားတဲ့ ဟြန္းအႀကီးတလံုး ပါေလ့ရိွပါတယ္။
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၈၈ မွာ ျမန္မာၫြန္႔ ဦးခ်စ္ေမာင္ တည္ေထာင္တဲ့ ျမန္မာ အၿငိမ့္အဖြဲ႔
ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၁၂၈၈ မွာ ျမန္မာၫြန္႔
ဦးခ်စ္ေမာင္တည္ေထာင္တဲ့ ျမန္မာ အၿငိမ့္အဖြဲ႔က တူရိယာေတြထဲမွာ ဟြန္းတေယာ
ႏွစ္လက္နဲ႔ ဘင္ဂ်ဳိ တလက္ ပါဝင္ေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
ေရွးေခတ္ ျမန္မာ့ကာလေပၚ တီးဝိုင္းေတြမွာ
ဟြန္းတေယာ ကို အတီးမ်ားၾကတယ္လို႔ မွတ္သားရပါတယ္။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၂ဝ ဝန္းက်င္
ျမန္မာျပည္ထဲကို အသံတိတ္ ဓာတ္ရွင္ (႐ုပ္ရွင္) ေတြေရာက္လာၾကတဲ့ေခတ္က
႐ုပ္ရွင္ျပခ်ိန္မွာ သ႐ုပ္ေဖာ္တီးၾကတဲ့ တီးဝိုင္းေတြမွာလည္း ဟြန္းတေယာကိုပဲ
သံုးၾကပါတယ္။ အေပ်ာ္တမ္း တီးၾကသူေတြကလည္း ဟြန္းတေယာကိုပဲ တီးတတ္ၾကတာ
အဲဒီအခ်ိန္ကာလရဲ႕ အေလ့အထပဲ ျဖစ္ေပလိမ့္မယ္။ က်ေနာ့္အေဖ လူပ်ဳိတုန္းက
တီးခဲ့တဲ့ ဟြန္းတေယာႀကီး နံရံမွာခ်ိတ္ထားတာကို က်ေနာ္
မူလတန္းေက်ာင္းေရာက္ခ်ိန္ေလာက္အထိ ရိွေနေသးတာ မွတ္မိေနပါတယ္။
တေယာျပားေတြရဲ႕ အသံထြက္က ညင္သာပါတယ္။
တီးဝိုင္းထဲမွာ အတူတူတီးၾကတဲ့အခါ တေယာသံကို တျခားတူရိယာသံေတြက
လႊမ္းမိုးသြားတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ အသံက်ယ္က်ယ္ထြက္ေစဖို႔ တီထြင္ထားတဲ့
ဟြန္းတေယာကို ကမၻာအရပ္ရပ္မွာ သံုးခဲ့ၾကတာပါပဲ။ အသံက်ယ္ေပမယ့္ ဟြန္းတေယာရဲ႕
အသံထြက္ကေတာ့ ၾကမ္းပါတယ္။ အသံခ်ဲ႕စက္ေတြ တိုးတက္ထြန္းကားလာတဲ့အခါမွာေတာ့
ဟြန္းတေယာေတြ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ေခတ္ကုန္သြားၿပီး တေယာျပားေတြ ျပန္ၿပီး
ေခတ္စားလာတာ ဒီကေန႔အထိပါပဲ။
ျမန္မာတေယာပညာရွင္ တေယာ ဦးတင္ရီ
တေယာျပားေတြ ျပန္ၿပီး ေခတ္စားလာျပန္ေတာ့
ထပ္ဆင့္ တီထြင္မႈေတြပါ တၿပိဳင္နက္တည္း ထြန္းကားလာျပန္တယ္။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၆၈ဝ
ကေန ၁၇၂၅ အတြင္းမွာလုပ္ခဲ့တဲ့ အန္တိုနီယို စထရာဒီဗာရီ Antonio Stradivari
ရဲ႕လက္ရာ ကမၻာေက်ာ္ စထရာဒီဗာရီယပ္စ္ Stradivarius တေယာရဲ႕ အသံထြက္ကို
ဘယ္သူမွ မတုပႏိုင္ဘူးလို႔ ဆို႐ိုးစကား ရိွပါတယ္။
Stradivarius တေယာ (၁၇ဝ၃)
Antonio Stradivari by Edgar Bundy, 1893
A romanticized image of a craftsman-hero
ဒီကေန႔ အီလက္ထရစ္ တေယာေတြ
ပံုစံအမ်ဳိးစံုနဲ႔ တီထြင္လာၾကၿပီး မိ႐ိုးဖလာ တေယာ ဗိုင္အိုလင္ေတြကို
ယွဥ္ၿပိဳင္ဖို႔ ၾကံစည္ေနၾကတယ္။ ကမၻာအရပ္ရပ္က ေက်ာ္ၾကားတဲ့
တေယာပညာရွင္ေတြၾကားမွာလည္း အီလက္ထရစ္ တေယာေတြကို သံုးတဲ့သူေတြ ရိွလာတယ္။
Electric-violin
အေနာက္တုိင္းက စေၾထာ ဟြန္းတေယာ ပညာရွင္တဦး (၁၉ ရာစု)
အမည္မသိ ေရွးေခတ္ ျမန္မာတေယာပညာရွင္ (၁၉ ရာစု)
(တေယာဘိုးက်န္ ငယ္ရြယ္စဥ္တုန္းက ပံုမ်ားေလလား)
ခ်စ္ပန္းပြင့္ဦး ဖူးစအရြယ္ ဂီတနက္သန္ ကိုေစာညိန္း
(၁၉၂၅-၁၉၅၂)
တေယာဆရာႀကီး ၿမိဳ႕မ ဦးတင္ဝင္း (၁၉၄၆-၂ဝ၁၁)
ၿမိဳ႕မ အေပ်ာ္တမ္းတူရိယာအသင္း၊ မႏၱေလးၿမိဳ႕
တေခတ္ တခ်ိန္တုန္းက အသံုးတြင္က်ယ္ခဲ့တဲ့
ဟြန္းတေယာေတြကို ဒီကေန႔ ျမန္မာ့ကာလေပၚတီးဝိုင္းေတြမွာ မသံုးၾကတာ
ၾကာၿပီဆိုေတာ့ ဟြန္းတေယာသံကို ၾကားဖူးဖို႔ မဆိုထားနဲ႔ ျမင္ဖူးတဲ့သူေတာင္မွ
ေတာ္ေတာ္ပဲ နည္းပါးလာပါတယ္။
ေရွးေခတ္က ျမန္မာတေယာႀကီးေတြ၊ ဟြန္းတေယာ
တေယာႀကီးေတြ၊ ဗိုင္အိုလင္ေတြ၊ ေနာက္ဆံုးေပၚ အီလက္ထရစ္ တေယာေတြနဲ႔
ျမန္မာသီခ်င္း၊ ျမန္မာဂီတကို တီးၾကတယ္ဆိုရင္ျဖင့္္ လက္ဖ်ားသံေႏွာတဲ့
ျမန္မာတေယာ ဂီတလို႔ပဲ ေခၚၾကရပါလိမ့္မယ္။
“ေစာင္း ညင္း မိေက်ာင္း
ေအာင္းကေလး တျခား ပတၱလား ႏွင့္
လက္ဖ်ားသံေႏွာ တေယာ ဟူသည္
ေျခာက္မည္ ၿငိမ့္မ်ဳိး ”
နာရဒပ်ဳိ႕
မံုေရြးဆရာေတာ္
(ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၁၁၂၈-၁၁၉၆ )
အထူးေက်းဇူးတင္စြာနဲ႔ ကိုးကားျခင္း
(၁) ျမန္မာ႐ိုးရာ ဆိုင္းဝိုင္း တူရိယာမ်ား၊ တကၠသိုလ္ ေမာင္သုလႈိင္၊ ဒီဇင္ဘာလ၊ ၁၉၉၃
(၂) ျမန္မာ့မဟာဂီတ၊ လူထုေဒၚအမာ၊ ဇြန္လ၊ ၁၉၈၉
(၃) ျပည္သူခ်စ္ေသာ အႏုပညာသည္မ်ား၊ လူထုေဒၚအမာ၊ ေမလ၊ ၁၉၆၄
(၆) တေယာ ဘိုးက်န္ (ဝင္းေဖလြယ္အိတ္၊ ပန္းခ်ီ၊ ဒါ႐ိုက္တာ-ဦးဝင္းေဖ၊ ဘီဘီစီ ျမန္မာပိုင္း အသံလႊင့္ဌာန)
No comments:
Post a Comment